Monday, September 21, 2009



تفرقه افكني بين دو شهرستان آزربايجاني ملارد و شهريار

شهر ملارد در استان تهران يا استان البرز؟

کرج در آينده اي نزديک تبديل به استان خواهد شد و شايد هم استاني به نام البرز


http://malardiha.blogfa.com

moin.mehrabi@yahoo.com

در سال 1385 رشيد جلالي جعفري نماينده کرج در دوره هفتم خبر از اين داد که استان شدن کرج قطعي است و سپس همين نماينده در حاشيه جلسه علني مجلس در روز 5 شنبه 7 ارديبهشت 1385 به بيان اين مطلب پرداخت كه بحث مستقل شدن كرج از استان تهران از مدتها پيش مطرح بوده و احتمالاً تبديل شدن كرج به استان، در قالب لايحه به مجلس تقديم خواهد شد.

http://www.karajiha.ir/forums/viewtopic.php?t=1305

دو سال و نيم پس از آن، فاطمه آجرلو نماينده دوره هشتم کرج در مجلس، در تاريخ 13 مهر 1387 در سخنراني خود در مسجد صاحب الزمان شهرک اهري فرديس خبر داد که:

طرح تاسیس استانی جدید در غرب تهران اخیراً به صحن مجلس آورده شده است. بر این اساس طرح و نقشه این استان که شهرستان
های غرب استان تهران را شامل می شود در دست بررسی قرار گرفته است.

آجرلو گفت: در صورت تاسیس این استان، شهرستان
های ساوجبلاغ، نظرآباد، شهریار، رباط کریم و کرج در جغرافیای سیاسی و اجتماعی آن قرار خواهند گرفت.

http://www.jkaraj.net/Pages/shownews.asp?Num=1203&Page=Political

و بالاخره اين که روزنامه دنياي اقتصاد در تاريخ 21 مهر 1387 به نقل سايت تحليلي خبري عصر ايران خبر داد:

«به گزارش خبرنگار عصرایران نقشه استان البرز توسط وزارت کشور و سازمان جغرافیایی آماده شده و بعد از تکمیل نهایی به هیئت دولت ارجاع داده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات رسیده به عصرایران تا کنون شهر های کرج، گرم دره، فردیس، مشکین دشت، ماهدشت و اشتهارد نامشان در استان البرز قطعی شده است.

استان البرز در قالب طرح جامع استان شدن غرب استان تهران مطرح شده و گفته می
شود وزارت کشور در حال نهایی کردن این طرح است».

- - - - - - - - - -

حال بايد ديد، جايگاه ملارد در کدام استان خواهد بود؟ آيا تبديل شدن کرج به استان و قرار گرفتن ملارد در اين استان براي شهري چون ملارد مزيت خواهد بود، يا همانند قرار گرفتن ملارد در زير پوشش شهريار که در طي دو دهه، نوعي عقب ماندگي فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي را براي اين شهر در پي داشته، ارمغان ديگري نخواهد داشت.

آنچه مسلم است اين که، شهر ملارد بايد ابتدا و پيش از هر چيز، تبديل به شهرستان شده و از استيلاي اداري شهريار رهايي يابد تا بتواند بالندگي و شکوفايي خود را به دست آورد؛ چيزي که همواره از اين شهر دريغ شده و به همين دليل نيز همواره پر و بال آن را قيچي کرده
اند.

به نظر مي
رسد، هنگامي که ملارد تبديل به شهرستان شود، ديگر چندان فرقي نخواهد داشت که در استان تهران قرار گيرد يا استان البرز. زيرا فاصله تا استان شدن اين شهرستان و اين که بخواهند به همين گناه بر سرش بکوبند خيلي زياد است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home