Sunday, November 23, 2008

زبان مادری ۶۷٪ از جمعیت محله اسلام‌آباد (کرج) ترکی آذربایجانی،

اسلام‌آباد (کرج)
زبان مادری ۶۷٪ از جمعیت این محله ترکی آذربایجانی،

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو
محلهٔ اسلام‌آباد
کشور ایران
استان تهران
شهر کرج
نام‌های‌‌ دیگر زورآباد، مفت‌آباد، تپه موشکی[۱]
نام قدیم تپهٔ مرادآب
آغاز بنیاد دههٔ ۱۳۵۰ خورشیدی
منطقه شهری
منطقه پستی
پیش‌شماره محلی تلفن
جمعیت ۱۲۰۰۰۰
ارتفاع از سطح دریا ۱۴۸۰ متر

اسلام‌آباد یا زورآباد نام محله‌ای است بر روی یک تپه در میان شهر کرج در استان تهران ایران.

جمعیت این محله در حدود ۱۲۰ هزار نفر است و بافت شهری آن نامنظم و نامتعارف است. این محله از فقیرترین نقاط شهرستان کرج است. تراکم جمعیتی اسلام‌آباد بسیار بالاست به‌طوری‌که با داشتن ۰٫۲ درصد از مساحت شهر کرج، ۶٫۸ درصد از جمعیت آن را در خود جای داده است.

ارتفاع ۱۴۸۰ متری تپه، شیب زیاد تپه و یک‌متری بودن پهنای بسیاری از کوچه‌های آن کار خدمات‌رسانی شهرداری به این محله را دشوار ساخته‌است. محلهٔ اسلام‌آباد خود به شش منطقه بخش شده‌است.

در سال‌های اول دهه ۱۳۷۰ مسئولان تصمیم به انتقال اهالی این محله به ساماندشت مهرشهر در حومه کرج گرفتند که به خاطر هزینه زیاد، از این طرح صرف نظر شد.

فهرست مندرجات [نهفتن]
۱ پیشینه
۲ آمار
۳ منابع
۴ پیوند به بیرون



[ویرایش] پیشینه
نام اصلی این تپه مرادآب بوده‌است که در دوره پیش از انقلاب به زورآباد و مفت‌آباد شهرت یافت و پس از انقلاب در نوشته‌های رسمی از آن با نام اسلام‌آباد یاد می‌شود.

مرادآب تپه سرسبزی بود که برای چرای دام‌ها مورد استفاده اهالی روستای بیلقان کرج قرار می‌گرفته. در دهه ۱۳۴۰ طی یک دعوای قضایی میان اهالی بیلقان و وکلای خود، این زمین‌ها به طور غیرقانونی تفکیک می‌شود و به افراد مختلفی به فروش می‌رسد. اهالی و وکلای ایشان برای اثبات حق خود در این اقدام‌ها رقابت می‌کردند و به این خاطر زمین‌های این تپه بدون مجوز و غیرقانونی تفکیک و فروخته می‌شود. در حدود سال‌های ۱۳۵۰ چند نفر به نام‌های کربلایی‌حسن، یوسف و رحیم از اهالی روستاهای پیرامون زنجان به این تپه آمده و در آن ساکن می‌شوند. رفته‌رفته شمار زیادی از هم‌ولایتی‌های ایشان نیز جذب این محل می‌شوند و سپس شمار زیادی از روستائیان مختلف با مهاجرت به این محل خانه‌هایی موقتی و بدون امکانات اولیه بر پا می‌کنند.

از سال ۱۳۷۶/۱۹۹۷ منبع آبی در قلهٔ این تپه قرار داده می‌شود که از آن پس مشکل آب محله رفع شده‌است. این محل امروزه برق‌کشی نیز شده و ستاد طرح ساماندهی تپه مرادآب همچنان طرح‌هایی را برای بهبود وضعیت محله اجرا می‌کند.


[ویرایش] آمار
۴۴٫۵ درصد از جمعیت این محله را جوانان تشکیل می‌دهند در حالی‌که تنها ۲۲٫۲ درصد از کل جمعیت محله از نظر اقتصادی فعالند. میانگین بُعد خانوار در این محله ۶٫۸ نفر است که این رقم در بالای خیابانی به نام رینگ شریعتی افزایش می‌یابد.

۶۰ درصد فعالان اقتصادی محل به کار کارگری ساختمان اشتغال دارند و بقیه بیشتر به دستفروشی، رفتگری، کاسبی و رانندگی مشغولند. بیش از ۱۵۰۰ نفر از کودکان منطقه به جمع‌آوری و خرید و فروش نان خشک در سطح شهر اشتغال دارند.

در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، زبان مادری ۶۷٪ از جمعیت این محله ترکی آذربایجانی، ۱۳٫۶٪ لری، ۹٫۱٪ گیلکی و مازندرانی، ۳٫۴٪ بلوچی، ۳٫۴٪ کردی و ۳٫۴٪ فارسی بوده‌است. با وجود خاستگاه‌های مختلف، در این محله همواره نوعی یک‌نواختی و هماهنگی فرهنگی وجود دارد و اقوام از نظر فرهنگی مشکلی با هم ندارند. شمالی‌ها بیشتر در شمال غربی محله و لرها در جنوب محله ساکنند.

زورآباد دو کتاب‌خانه، دو خانه فرهنگ و یک مجتمع ورزشی دارد. مراکز تفریحی آن شامل سه پارک و یک سینما است. افراد محل رغبت زیادی به مجاز دانستن استفاده دخترانشان از مراکز تفریحی ندارند.


[ویرایش] منابع
بر پایهٔ داده‌هایی در صفحات محتلف کتاب (با بازنویسی):
پارساپژوه، سپیده، ما، آن‌ها، اتنوگرافی یک تردید، مروری انسان‌شناختی بر هویت جمعی در محله‌ای حاشیه‌ای: اسلام‌آباد کرج، تهران: نشر قصه، ۱۳۸۴.

↑ وب‌گاه خبری داور


[ویرایش] پیوند به بیرون
نگاهی مردمشناسانه به زورآبادی های کرج، گفتگوی شکوفه آذر با سپیده پارسا، مردمشناس

0 Comments:

Post a Comment

<< Home