Wednesday, May 17, 2006



تجمع اعتراض آمیز دانشجویان آذربایجانی دانشگاه های تهران بر علیه اقدام توهین آمیز روزنامه ایران

دانشجویان آذربایجانی دانشگاه تهران با تجمع در مقابل دانشکده ادبیات این دانشگاه راس ساعت 30/12 به طرف درب اصلی دانشگاه تهران ( محل تجمع دانشجویان تورک دانشگاه های صنعتی شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علم وصنعت، شهید رجایی، الزهرا، دانشکده انقلاب اسلامی، امام علی، علوم تحقیقات و … ) حرکت کردند.

پس از به هم پیوستن کلیه گروه ها تعداد کل جمعیت حاضر به بیش از 1000 نفر رسید.
دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون محکومیت اقدام توهین آمیز روزنامه ایران علیه ملت تورک آذربایجان خواستار برخورد قاطعانه و محاکمه رسمی عاملان انتشار این کاریکاتور موهن و عذر خواهی رسمی مقامات روزنامه و دلجویی از ملت شریف آذربایجان شدند.

دانشجویان آذربایجانی حاضر در این تجمع با سردادن شعارهایی مانند :
هارای هارای من تورکم
- اولوم اولسون فاشیزمه
- اولوم اولسون شوونیسمه
- اولوم اولسون آپارتایدا
- یاشاسین آذربایجان
- آذربایجان یاتماییب، اوز دیلینی آتماییب
- گله جک بیزیم دیر، بیزیم اولاجاق
- توتولانلار آزاد اولسون
- یا آزادلیق یا اولوم
- روزنامه فاشیستی توقیف باید گردد
- گفتگوی تمدنهای خاتمی؟ عدالت احمدی نژاد؟
- ستارگان پارسی شعار یک فاشیست است
- به آپارتاید قومی پایان دهید
- اویان آذربایجان
- منه گر زور دییه سن میللتیمی خوار ائده سن، گون گلر صفحه دونر مجبور اولارسان گئده سن
- مگر بر روزنامه فاشیستی
- مرگ بر پان فارسیست
- قیزیلدان اولسا قفسیم، آزادلیقا وار هوسیم

در حاشیه مراسم

حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف درهای اصلی و فرعی دانشگاه، کنترل ورود و خروج دانشجویان توسط این نیروها چشمگیر بود و یگانهای ویژه نیز در کوچه های منتهی به دانشگاه آماده برخورد با هر گونه تحرک دانشجویان آذربایجانی بودند و نیز جلوگیری از پیوستن سایر دانشجویان به تجمع کنندگان با خشونت و کلمات بسیار توهین آمیز همراه بود بطوریکه بسیاری از دانشجویان سایر دانشگاه ها پشت درهای بسته دانشگاه تهران در تلاش برای ورود به دانشگاه بودند.

با ورود جمعیت معترض به داخل دانشگاه تهران رفته رفته بر تعداد شرکت کنندگان در این تجمع افزوده شد بگونه ای که در پایان مراسم تعداد حاضران به بیش از 2000 نفر می رسید.
حاضرین پس از رسیدن به مقابل دانشکده حقوق، به دعوت برگزار کنندگان مراسم توقف نموده و سپس دانشجویان معترض طی سخنانی، خواستار برخورد قاطعانه مقامات دولتی با اقدام توهین آمیز و فاشیستی روزنامه ایزان ( ارگان رسمی دولت) شدند.

پس از قرائت قطع نامه ای در محکومیت این اقدام توهین آمیز و تایید حاضران با شعار یاشاسین آذربایجان ، ده ها نسخه از روزنامه ایران توسط دانشجویان آذربایجانی به آتش کشیده شد. در پایان سرود "گنجلیک مارشی" خوانده شد.

این اقدام توهین امیز روزنامه ایران در حالی صورت می گیرد که در زمستان سال گذشته رورنامه آفتاب یزد نیز درا اقدامی مشابه به ملت غیور آذربایجان توهین کرده بود که با اعتراض جمعی از فعالین آذربایجانی همراه بود.

تجمع اعتراض امیز دانشجویان دانشگاههای تهران بدنبال اعتراض همسنگران خود در دانشگاه های تبریز، ارومیه و صنعتی سهند تبریز صورت می گیرد. این درحالی است که به تجمع دانشجویان تورک دانشگاه همدان مجوز تجمع آرام داده نشد.

شایان ذکر است که دانشجویان دانشگاه های آذربایجان ( تبریز، ارومیه، اردبیل، آزاد اسلامی مراغه و …) هفته گذشته به مناسبت روز دانشجوی آذربایجانی در 19 اردیبهشت مراسم های با شکوهی برگزار نمودند.

عکسهای این مراسم را در آدرس زیر ببینید
http://ilgar.persianblog.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home