Friday, May 26, 2006



مراسم بزرگداشت شهداي اول خرداد 1385 تبريز در دانشگاه تهران برگزار شد

امروز، مورخة 3/3/1385 به مناسبت روز سوم شهداي تبريز از ساعت 12:30 الي 14:00 مراسم راهپيمايي و تحصن در دانشگاه تهران برگزار شد. در اين مراسم که با شرکت بيش از 3000 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد، دانشجويان با سردادن شعارهاي:

مرگ بر آپارتايد.
توتولانلار آزاد اولسون.
يا آزادليق، يا اؤلوم.
من اودام، اودلا اويناما، آليشارسان يانارسان.
قيزيلدان اولسا قفسيم، آزادليغا وار هوه سيم.
تورکون ديلي آزاد اولسون، دوشمن­لري خار اولسون.
ياشاسين آذربايجان، محو اولسون آپارتايد.
ياشاسين آذربايجان.
ايشيق هله سونه ن دئييل، تورکون ديلي دؤنه ن دئييل.
اؤلوم اولسون فاشيسمه، ننگ اولسون شووينيسمه.
تورکون ديلي اؤله ن دئييل، اؤزگه ديله دؤنه ن دئييل.
هاراي، هاراي، من تورکم.
مرگ بر فاشيسم.
مرگ بر شووينيسم.
اولدو وار، دوندو ياخ!
تورکون ديلي رسمي اولا، دوشمن گؤزونه خار اولا!
بيز تورکوک، تورکون اؤزو – آذري دوشمنين سؤزو
اؤز ديلينده مدرسه، اولماليدير هرکسه
اويان، اويان، تورک اويان – داردادير آذربايجان
آذربايجان باشين ساغ اولسون
شهيديمين قانين وئرين ميللتيمين ديلين وئرين
شهيديمين قاني باتماز ميللتيمين ديلي باتماز
جاواب فقط : چيخ مزار دان عوصيان ائيله

1-قاني يئرده قالان شهيد
2-ديلين اولوب تالان شهيد
3-باجيلارين قارا گئييب
4-قارداشلارين قارا گئيب
5-آنان قاليب آغلار سنين

تبريزده قان آخدي – تهران اوزاقدان باخدي!
بو قان باتماياجاقدير
قوربان سنه آذربايجان

اي شهيد راه حق - راهت ادامه دارد
آذربايجان اوياقدي - وارليغينا داياقدي
آذربايجان ياتماييب - وارليغيني آتماييب
آذربايجان وار اولسون – تورک ديلي رسمي اولسون


از روبروي دانشکدة ادبيات به راهپيمايي در سطح دانشگاه تهران و سپس تحصن در برابر دانشگدة حقوق پرداختند. در اين تحصن که پارچه نوشته اي با عنوان:

آذربايجان باشين ساغ اولسون!

و همچنين پيشاني بند سياه آغشته به رنگ قرمز بر پيشاني شرکت کنندگان و شاخه هاي گل قارانفيل در دست دانشجويان بود، دانشجويان به سخنراني پرداخته و تأکيد کردند که خواهان رسمي شدن زبان تورکي آذربايجاني مي باشند و توقيف روزنامة ايران و يا هر عمل ديگري نمي تواند آنها را از آرمان هاي واقعي و خواست هاي ملي خود منحرف سازد. آنها تأکيد کردند که رسمي شدن زبان تورکي آذربايجاني و تلويزيون 24 ساعته و روزنامة سراسري کف خواسته هاي ملي آنها مي باشد. در اين مراسم به ياد شهداي اول خرداد 1385 تبريز يک دقيقه سکوت برقرار گشت. عده اي از دانشجويان فارس زبان که خواهان پيوستن به جمع حاضرين تورک بودند و در صدد منحرف کردن مراسم به نفع طيف دانشجويي فارسي بودند، با درايت و هوشياري جمع حاضر و شعار “هاراي هاراي من تورکم” از اقدام آنان جلوگيري به عمل آمد. اين مراسم که از ساعت 12:30 الي 14:00 به طول کشيد با خواندن بيانية مراسم و مارش ملي پايان يافت.

بيانة دانشگاه تهران: 3/3/1385

ملت آذربايجان اولين روز خرداد 1385 را هرگز فراموش نخواهد کرد. روزي که مردم تبريز با تجمع چند صد هزار نفري خود به صورت مدني خواستار ابتدايي­ترين حقوق انساني خود شدند. آن روز روز ديگري بود، بازار بزرگ تبريز در اعتصاب بود، دانشجويان به سر کلاسهايشان نرفته بودند، همه کارشان را تا ساعتي قبل تمام کرده بودند و آماده براي تحصن و اعتراض بودند، در آغاز همه جا آرام بود، جمعيت آمد و باز هم آمد. به يکباره جمعيت چند هزارنفري حاضران به سيل عظيم سيصد هزار نفري بدل گرديد. ديگر جمعيت تنها در راستا کوچه نبود تمامي مرکز تبريز مملو از جمعيت بود. شرکت­کنندگان از هر طيف و صنفي بودند، زن و مرد، استاد، دانشجو، بازاري و …. آمده بودند تا نشان دهند تبريز، تبريز است و آذربايجاني از جان خود مي­گذرد از حق خود هرگز. ساعت 4 بعد از ظهر بود تجمع آرام بود و به صورت منطقي و مدني پيش مي­رفت. آري اينبار نيز تبريز حماسه آفريده بود. حماسه­اي به بلنداي بذ و به پايداري ارک و اين باز نيز اين فرزند خلف آذربايجان شهر اولين­ها شده بود. همه چيز به خوبي پيش مي رفت. شعارها گويا بود و معرف تفکر جمعيت «هاراي، هاراي من تورکم»، «منيم ديليم اؤلن دئييل، اؤزگه ديله دؤنن دئييل» ،….

اما دخالت بيجاي پليس تبريز را به خون نشاند. جوانان تبريز با دست خالي براي دفاع از جمعيت بي­دفاع مجبور به ايستادگي در برابر پليس شدند. ضربات باتوم و سپس آماج گلوله ها سبب نگرديد که آنها قدم پس بگذارند. آنان تنها ياشاسين آذربايجان سردادند و بر خاکش بوسه نهادند.

پس از اتمام تجمع، تبريز شهر بي دفاع بود. افراد لباس شخصي، حريم دانشگاه را شکسته به خوابگاه دانشجويان هجوم بردند، آنان پس از مضروب ساختن بسياري، تعدادي از دانشجويان را دستگير کرده با خود بردند. خانه­هاي فعالان تفتيش و بسياري از آنان دستگير شدند.

خبرهاي رسيده حاکي است تجمع روز دوشنبه بيش از هزار تن زخمي، قريب به 100 نفر بازداشت و تني چند کشته داشته است،

ما دانشجويان آذربايجاني دانشگاه تهران با حمايت از تجمعات قانوني و مدني ملت آذربايجان خواستار:

1- برکناري تمامي مقامات اجرايي و امنيتي دخيل در به خشونت کشانيدن تجمع تبريز و محاکمه عاملين آن در دادگاه صالحه به صورت علني.

2- آزادي تمامي بازداشت شدگان اعتراضات ملت آذربايجان .

3- رفع حکومت نظامي غير رسمي از تمامي شهرهاي آذربايجان

4- رسمي شدن زبان تورکي آذربايجاني، راه­اندازي تلويزيون 24 ساعته به زبان تورکي و در يک کلام به رسميت شناخته شدن تمامي خواسته­هاي ملت آذربايجان، خواسته تمامي ملت آذربايجان هست.

5- رفع تمامي مصاديق تبعيض تبعيضهاي قومي، اقتصادي از ملت آذربايجان

6- حق برگزاري تجمع و اعتراض به عنوان يکي از مصاديق دموکراسي، و برگزاري تجمعات آرام توسط ملت آذربايجان نشانگر ظرفيت بالاي تمدنيـ فرهنگي آن مي­باشد. ضمن اعلام حمايت از تمامي تجمعات آرام، بايد اين تجمعات تا اعاده تمامي حقوق انسانيمان، اين تجمعات در شهرهاي مختلف آذربايجان ادامه داشته باشد.

7- در حوادث و اتفاقات اخير سکوت معنادار رسانه­ها، روزنامه­ها و نشرياتي که داعيه آزادي بيان و دموکراسي را دارند، نشان از عدم اعتقاد آنها به اين اصول و نگاه ابزاري آنان دارد. همچنين سعي برخي از رسانه­ها و گروههاي قوم­گراي پارس در مصادره اين حرکت آب در هاون کوبيدن است، چرا که اين حرکت تنها ريشه در اعاده تمامي حقوق انساني ملت آذربايجان دارد.

جمعي از دانشجويان آذربايجاني دانشگاه تهران

0 Comments:

Post a Comment

<< Home