Tuesday, December 13, 2005



مراسم بزرگداشت 21 آذر در تهران
سالروز رسمیت زبان تورکی آذربایجانی

مراسم بزرگداشت 21 آذر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم ابتدا دکتر حیدری به بررسی ابعاد تاریخی و سیاسی واقعه 21 آذر و حکومت ملی و خدمات حکومت ملی در عرض یک سال در آذربایجان پرداخت.
در ادامه آتیلا کیشی زاده ضمن خواندن شعری از حاضران برای شادی روح شهدای قتل عام های رژیم شاهنشاهی در سال 1325و نیز رسمیت یافتن زبان مادری (تورکی آذربایجانی)در مدارس و دانشگاه های آذربایجان درخواست کرد راس ساعت 00/18 یک دقیقه سکوت کنند.
فرزاد صمدلی، خبرنگار و فعال فرهنگی- سیاسی در مورد هویت ملت آذربایجان و احیای این هویت در دوران یک ساله حکومت ملی صحبت کرد . وی با اشاره به رسمیت زبان تورکی آذربایجانی به عنوان زبان رسمی در دوران حکومت ملی و تدریس آن برای اولین بار در دانشگاه ها و مدارس افزود:" واقعه 21 آذر و ورود ارتش شاهنشاهی به آذربایجان باعث قتل عام مردم آذربایجان و نیز آواره شدن تعداد زیادی از روشنفکران (همچون بی ریا، گنجعلی صباحی، مدینه گلگون، زهتابی، بالاش آذر اغلو ، سهراب طاهر ، پروفسور محمدزاده و..)در آن سوی رود آراز و نیز اعدام، زندان و شکنجه های این سوی آراز (صفر قهرمانیان، فریدون ابراهیمی و ...) شد.
صمدلی با تاکید بر تورک بودن مردم آذربایجان، راه اندازی مهد کودک در شهرها و حتی در روستاها و نقاط دور افتاده آذربایجان را از سیاست هایی هدفمندی دانست که باعث از بین رفتن تدریجی هویت یک ملت می شود.
سخنران پایانی مراسم صالح کامرانی بود که با تبریک و تسلیت گفتن این روز سخنانش را آغاز کرد.
وی گفت:" این روز با به شما تبریک و تسلیت می گویم. تبریک به دلیل ایحاد یک حکومت مدرن و مردمی در آذربایجان و رسمیت زبان تورکی آذربایجانی و تسلیت به خاطر جنایات ارتش شاهنشاهی در آذربایجان و افول دولت ملی در آذربایجان (حکومت ملی و دموکراتیک آذربایجان).
وی افزود:" حکومت ملی مقدرات ملی آذربایجانیان را تامین کردو مردم آذربایجان در 60سال پیش توانستند سرنوشت خود در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تعیین کنند."
وی در ادمه سخنانش با اشاره به شرایط خاص دولت تورکیه در زمان تشکیل حکومت ملی، به ر سمیت شناخته شدن نسل کشی رژیم پهلوی در 21 آذر 1325 را از دولت ترکیه، پارلمان و مطبوعات مستقل این کشور خواستار شد.
وکیل و حقوقدان آذربایجانی از سازمان ملل و همچنین سازمان های مدافع حقوق بشر درخواست کرد نسل کشی نژادی و فرهنگی رژیم پهلوی را که باعث کشته شدن 35هزار انسان و آواره شدن هزاران روشنفکر و تخریب شخصیت هزاران انسان بی گناه و نیز سوزاندن هزاران جلد کتاب به زبان تورکی شد و همچنین با نقض کنوانسیون های نظامی و حقوق آذربایجانیان همراه بود، به رسمیت بشناسند.

شایان ذکر در این مراسم دانشجویانی از دانشگاه های مختلف تهران از جمله شهید بهشتی ، علامه طباطبایی، امیرکبیر، تهران و ... شرکت کرده بودند.

در این مراسم عکس ها و پو سترهایی از سید جعفر پیشه وری ، فریدون ابراهیمی ، محمد بی ریا و دانش آموزانی که در کلاس درس به زبان مادری(تورکی آذربایجانی) مشغول تحصیل بودند و نیز تصاویرکتابهای درسی آن دوره و شاخه هایی گل قرنفیل به چشم می خورد.
گفتنی است در این مراسم از حاضران با شیرینی پذیرایی شد.
در پایان نیز شرکت کنندگان در مراسم با روشن کردن فشفشه و ترقه در فضای سبز به ابراز شادمانی به خاطر رسمیت یافتن زبان تورکی آذربایجانی پرداختند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home