Monday, August 01, 2005



ايل تركي نفر در شهرك كُلمه شهرستان رباط كريم

اگر از همين ميدان آزادي به طرف ساوه حركت كنيد بعد از گذشتن از ميدان آذري, پاسگاه و چهاردانگه به اسلامشهر ميرسيد. اگر به طي طريق خود در اين مسير ادامه دهيد، بعد از ميدان قائم كه به آن ميدان واوان هم ميگويند، به شهركي ميرسيد كه كُلمه نام گرفته. وبلاگ حاضر به مسائل مربوط به اين شهرك و شهرستان رباط كريم ميپردازد

شهرستان رباط كريم

شهرستان رباط كريم حدوداً چند ساليست كه به صورت مستقل در آمده و اين مطلب به جدايش از شهرستان شهريار بر ميگردد. شهرستان رباط كريم از شمال به شهريار، از جنوب به شهرستان ري ، از شرق به اسلامشهر و از غرب به استان مركزي منتهي ميشود. فرودگاه تازه تاسيس امام خميني يكي از بزرگترين فرودگاههاي خاورميانه در اين شهرستان قرار گرفته(البته بخشي از آن). غالب هواي اين شهرستان گرم و خشك ميباشد ولي از آنجايي كه در نزديكي شهريار قرار گرفته از بّادهاي معروف آن ديار هم بي بهره نيست . در ضمن زمستانهايي سخت و طاقت فرسا دارد. اصلي ترين مسير ارتباطي در اين شهرستان جاده تهران ساوه است كه از قلب شهرستان گذر كرده. زماني كه سد كرج زده نشده بود آب و هوايي بس دلپذير و مطبوع بر اينجا حاكم بود و ميوه هايش در منطقه تك بود. كه گل سرسبد آن هم همين كُلمه بوده. ولي با احداث سد كرج به مرور آن شادي طراوت جاي خود را به آلودگي و دود و دم داده.

اما پس از مطالبي كه در مورد كليات جعرافيايي شهرستان گفته شد. حال بهتر است تا بصورت كمي جزئي تر به بخش هاي مختلف شهرستان پرداخته شود. تصميم گرفتيم از «كُلمه» كه محل زندگي خودمان است شروع كنيم.

ايل تركي نفر

آنچه در مورد تاريخچه اين منطقه و ساكنان اوليه اينجا و سلطان آباد وجود داشته به طور دقيق معلوم نيست. اما روايتي در اين مورد وجود دارد كه شنيدن آن خالي از لطف نيست.

در زمان يكي از پادشاهان قاجار كه احتمالاً محمد شاه يا مظفرالدين شاه بوده، گروهي از افراد ايل قشقايي كه فعاليت سياسي انجام ميدادند. فعاليتهاي خود را گسترش دادند. تا حكومت وقت را دچار تزلزل نمايند. اما حكومت بر آنها چيره شده و آنها را دچار شكست كرد. سپس براي محدود كردن فعاليتهاي آنها به روشهاي گوناگون متوسل شد. يكي از اين كارها، تبعيد بخشي از اين ايل كوچنشين به بخشهاي مختلف كشور بود. يكي از بزرگترين طايفه هاي اين ايل « نفر » بوده است كه زير شاخه هاي زيادي مثل: باصري، بهارلو، قيدرلو و... داشته. آنها عموماً ترك تبار بوده اند.

بعد از عظيمت گروهي از آنها به سمت تهران، عده اي تهران و عده اي هم در اطراف تهران مستقر شدند و با دامهايي كه در اختيار داشتند و با خريداري زمينهاي كشاورزي بر بخشهايي از منطقه تسلط پيدا كردند. اين بافت تا قبل از پيروزي انقلاب در منطقه ادامه پيدا كرد. ولي بعد از پيروزي انقلاب مالكان با فروش زمينهاي خود اينجا را تبديل به ناحيه اي حاشيه نشين كردند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home