Saturday, May 21, 2005

قاليبافي در شهرستان آذربايجاني ساوجبلاغ و نظر آباد٬ وسيعترين شهرستان استان تهران



قاليبافي در شهرستان آذربايجاني ساوجبلاغ و نظر آباد٬ وسيعترين شهرستان استان تهران

ساوجبلاغ- خبرگزاري كار ايران

شهرستان ساوجبلاغ و نظر آباد با دارابودن 280 آبادي و روستا، به عنوان وسيع‏ترين شهرستان استان تهران، 30 درصد از جمعيت روستايي استان تهران را در خود جاي داده است.

به گزارش سرويس كارگري ايلنا، فرش‏بافي، يكي از مهم‏ترين شاخصه‏هاي صنايع دستي در اين منطقه محسوب مي‏شود كه متأسفانه كارگران شاغل در آن، به علت عدم حمايت مسؤولين و نبود امكانات، يا دست از كار مي‏كشند و يا با مشكلات فراوان، عمر كاري خود را به پايان مي‏رسانند.

اين كارگران، در آخر با بيماري‏هاي ناشي از كار بافندگي، بدون داشتن هيچ‏گونه پشتوانه بيمه‏اي و بازنشستگي، عرصه زندگي را بيش از پيش تنگ‏تر مي‏بينند و با حسرت خوردن به جواني از دست رفته، در انتظار مرگ تدريجي هنري كه روزي به عنوان افتخار فرهنگ ايران از آن ياد مي‏شد، مي‏نشينند.

« فريبا خوشگير»، بانوي 46 ساله و فرش‏باف نمونه شهرستان ساوجبلاغ مي‏گويد: فرش دست‏باف، مقبوليت خود را از دست داده‏است؛ چرا كه ديگر ذوق و سليقه‏اي براي ما باقي نمانده‏است؛ فقط كار مي‏كنيم تا بتوانيم، امرار معاش كنيم.

خانم« سروستاني»، ديگر فرش‏باف شاغل در اين منطقه مي‏گويد: ما نه بيمه عمر داريم، نه از كار افتادگي و نه فوت؛ حال با عوارض ناشي از فرش بافي كه امراضي چون كمر درد و كم‏سويي چشم را شامل مي‏شود، چگونه مي‏توانيم، اين هنر را به فرزندان خود بياموزيم و آنان را به داخل چاهي بيندازيم كه خود افتاده‏ايم.

« درودي»، ديگر بانوي فرش باف نيز مي‏گويد: با وجود تصويب واگذاري تسهيلات بانكي به فرش بافان با 18 درصد سود كه البته خود جاي بحث دارد، گويا اين دستور العمل به ساوجبلاغ ارسال نشده است و ما هم‏چنان در خصوص دريافت اين تسهيلات بلاتكليف هستيم.

« زهرا كبودوند»، كه او نيز به فرش‏بافي در منطقه مشغول است، مي‏گويد: از همه طرف دل‏گرمي را از ما گرفته‏اند؛ براي دريافت 600 هزار تومان وام براي پيش‏پرداخت اجاره منزل مسكوني، مدت 2 سال است كه مراجعه مي‏كنم، گاهي مي‏گويند، شرايط نداريد و گاهي مي‏گويند، بودجه نداريم؛ به مسؤولين بگوييد چرا با آبروي ما بازي مي‏كنيد؟

« قرباني»، عضو هيات مديره تعاوني فرش بافان ساوجبلاغ، با انتقاد از عمل‏كرد دولت و عدم توجه به اين قشر مي‏گويد: در شهرستان ساوجبلاغ و نظر آباد، حدوداً 4000 هزار فرش باف شاغل به كارهستند كه از اين تعداد، 1500 نفر عضو اين تعاوني مي‏باشند و اين در حالي است كه از اين آمار، فقط 9 نفر يعني كمتر از انگشتان دو دست بيمه هستند؛ اين در حالي است كه بر اساس قانون، سازمان تأمين اجتماعي مكلف است تا بافندگان را با نرخ 14 درصد بيمه كند.

قرباني افزود: چرا در مجلس ما هيچ‏گاه سخن از فرش نيست ومگر نه اين‏كه جمعيت زيادي از كشور، شامل فرش بافان هستند؛ آيا با اين قشر كه تمام اعضاي بدن خود را براي توسعه صادرات كشور در طبق اخلاص گذاشته‏اند تا نام ايران در تمام جهان بر سر زبان‏ها باشد، بايد اين‏گونه برخورد ‏شود؟

« ساماني»، مدير عامل تعاوني فرش شهرستان ساوجبلاغ نيز با انتقاد از عمل‏كرد دولت و مصوبات مجلس در خصوص سهميه بيمه فرش‏بافان گفت: بر اساس دستور العمل موجود، افراد با شرايط سني 17 تا 75 سال مي‏توانند بيمه شوند و اين در حالي است كه بيشتر فرش بافان منطقه، زير 17 سال سن دارند.

خانم « فلاح نژاد»، ديگر عضو هيات مديره تعاوني فرش منطقه مي‏گويد: اين تعاوني، سالانه بيش از 1200 متر مربع فرش به خارج از كشور صادر مي‏كند؛ اما مسايلي چون گراني مواد اوليه و قيمت پايين فرش و وعده‏هاي پوچ مسؤولين ذي ربط، باعث ركود اين صنعت در ساوجبلاغ شده است.
« قورچيان»، رئيس اداره تأمين اجتماعي شهرستان‏هاي ساوجبلاغ و نظر‏آباد، در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، مبني بر اين‏كه چرا از ميان 4000 فرش باف شاغل در منطقه، تنها 9 نفر بيمه‏ شده‏اند، مي‏گويد: حدود يك ميليون قالي باف درسراسر كشور وجود دارند كه بر اساس مصوبه هيات دولت، هر استان بر اساس امكانات موجود و پراكندگي پراكندگي اعضا، سهميه محدودي جهت بيمه‏كردن دارد؛ از سويي بر اساس قانون، سازمان تامين اجتماعي مي‏تواند، افراد را با محدوده سني 15 تا 50 سال تحت پوشش بيمه قرار دهد؛ ولي اغلب فرش‏بافان ساوجبلاغ از شرايط لازم برخوردار نيستند.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home