Friday, May 20, 2005

تركي اشتهارد٬ كرج٬ شهريار٬ رباط كريم٬ پاكدشت٬ ورامين



تركي اشتهارد٬ كرج٬ شهريار٬ رباط كريم٬ پاكدشت٬ ورامين

اشتهارد و كرج

اهالي اشتهارد خود را از طايفه "تات " يا " ترك " مي دانند. تات ها به گويش محلي و ترك ها به گونه اي از ترك آذري تكلم مي كنند. مردم برخي روستاها مانند پلنگ آباد و جار به هر دو زبان سخن مي گويند.

شهريار

در شهريار و نقاط روستايي آن به گويش هاي تركي، لري، كردي، فارسي و ... تكلم مي شود. برخي نقاط ترك زبانند و خود را از اعقاب شاهسون هاي آذربايجان مي دانند.

رباط كريم

چند دسته گويش دراين منطقه به چشم مي خورد : تركي شاهسون در روستاهاي منجيل آباد، آلارد، انجم آباد و... گويش فارسي در رباط كريم ، سلطان آباد، اكبر آباد، سبز دشت، حصارك و... نقاط چند زبانه ( تركي، لري، تاتي، فارسي و ... )

شهرستان پاكدشت

از شمال به دماوند، از شرق به گرمسار، از غرب به منطقه ۱۵ و از جنوب به شهرستان ورامين محدود مى شود. ...اطراف خانه هاى اين شهر را زمين هاى كشاورزى محصور كرده بود كه در چند سال اخير شاهد تخريب آنها و افزايش ساخت و ساز هاى غير مجاز در آن منطقه بوده ايم كه به همين دليل منطقه شكل هندسى خاصى ندارد.اين منطقه هشت كيلومتر طول و ۵/۴ كيلومتر عرض دارد. جمعيت ۳۱ هزار نفرى سال ۱۳۵۵ آن اينك در سال ۱۳۸۳ به ۳۰۰ هزار نفر افزايش يافته اند و بدين ترتيب طى ۲۷ سال رشد هزار درصدى داشته است. ...

ساكنان پاكدشت به زبان هاى تركى، لرى، كردى، فارسى و افغانى صحبت مى كنند. كه ۸۰ هزار نفر از جمعيت آن را اتباع افغانستان تشكيل مى دهند....۵۴ كوره آجرپزى قديمى در اطراف اين شهر قرار دارند كه وضعيت جغرافيايى آنها باعث شده است منطقه مستعد وقوع جرم شود.» ( شرق شنبه 4 مهر )

از نظر اجتماعي اين شهرستان بدو قشر مهاجرين و بوميها تقسيم ميگردد. بوميها كه عمدتا داراي سابقه بسيار طولاني در اين منطقه ميباشد .عبارتند از پازوكيها، هداوندها، بور بورها ،تاجيكها، نجفي عرب، كردبچه، سلسپور. طوايف فوق عموما داراي گويش هاي متفاوتي مانند: لري، كردي، تركي، و فارسي ميباشد كه هر كدام داراي رسومات خاص ميباشد كه نيازمند تحقيق و پژوهش بيشتري ميباشد .

بخش مهم ديگر جمعيت اين شهرستان را مهاجرين تشكيل ميدهند كه اكثريت آنها در بخش مركزي شهر(پاكدشت) و روستاهاي اطراف آن متمركز شده اند. عمده مهاجرين ساكن در اين شهرستان كه در طي سالهاي اخير به اينجا مهاجرت نمودند از استانهاي تهران٬ لرستان٬ همدان آذربايجان شرقي،غربي، خراسان و ساير نقاط ايران ميباشند.

ورامين

طايفه ها :

ترك ، تاجيك ، هداوند ، تات ، پازوكي و عرب ، سياه منصوري ، كنگرلو و خرجي و ماني از طوايف اين منطقه مي باشند . گروههائي از عشاير كرد و لرهايي از تيره هداوند و حتي شاخه هايي از ايل شاهسون به دلايل گوناگون از همه مهمتر دلايل سياسي از زمانهاي گذشته به اين شهرك قديمي و كاملاً چسبيده به تهران كوچانيده شده اند.

همه ي اين طايفه ها در ورامين فارسي صحبت مي كنند و بررسي هر يك از اين طوايف ، را با فرهنگ ، زبان و اعتقادات خاصي روبرو مي كند ولي نياز مردم باعث شده كه زبان واحدي را انتخاب كنند و به دليل يكي شدن و آميختن با هم تشخيص كرد و ترك و تاجيك از هم مشكل است

پازكي ها ، سياه منصوري ها ، قشقايي ها ، و ايل مافي كُردند ولي فارسي صحبت مي كنند (؟؟؟!!!!). كنگرلو ها ، خرجي ها ريشه تركي دارند ولي نسل امروزشان تركي نمي دانند و گويش و لهجه مخصوص وراميني ها را دارند . عرب ها هم زبان عربي آميخته به فارسي صحبت مي كنند . هداوندي ها هم بعضي از ويژگي هاي زبان لري را حفظ كرده اند .

بافندگان اين ملقمه ايلي بنا بر سلايق و سنتهاي ايلي خود فرشهائي از نوع متوسط و گاهي مرغوب با نقشهاي مختلف و گره هاي فارسي و تركي ميبافند. طرح معروف و زيباي ميناخاني را اختصاصاً بافندگان ورامين ميبافند.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home